Aankomst enzo - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Marjolijn - WaarBenJij.nu Aankomst enzo - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Marjolijn - WaarBenJij.nu

Aankomst enzo

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

29 Augustus 2014 | Zweden, Gotenburg

Hello!

Wegens grote belangstelling toch maar een website aangemaakt om ieder die wil op de hoogte te houden van mijn spannende avonturen in het pittoreske Göteborg (spreek uit: Jeuteborje).

Afgelopen zondag was het dan zo ver: na iedereen gedag te hebben gezegd stond ik dan met 45 kilo bagage op Eindhoven Airport. Studieboeken en een 8 kilo wegende gitaar waren de grote boosdoeners. Uiteraard bleek de hoeveelheid bagage nog veel onhandiger dan ik in eerste instantie had dacht.

Na slechts een uurtje vliegen was ik al in Kopenhagen, waar het grote avontuur begon. Geen woord Deens dat ik begreep, laat staan hun munteenheid. Dus heb ik voor een onbekend bedrag een treinkaartje naar Göteborg gekocht en met veel pijn en moeite alle bagage de trein in gezeuld. In de trein gelijk al de eerste bijna-dood-ervaring door m'n gitaar die uit het bagagerek viel, maar gelukkig bleef het bij een mooie bult op m’n hoofd. Na zo’n 3,5 uur in Göteborg aangekomen was er een grote lichtshow aan onweerflitsen, 800 op een avond! Hier stond Sophie op mij te wachten, die gelukkig ook wat tassen van mij kon overnemen. De eerste nacht sliep ik op Sophie’s kamer, aan de rand van een heel groot kerkhof.

De maandag is begonnen met het verkennen van de stad. Het heeft aan een stuk door geregend, en omdat m’n jas nog ergens diep in m’n grote tas verstopt zat, waren we dus genoodzaakt om veel koffie te drinken in verschillende koffietentjes. Aan het eind van de middag is het me weer gelukt al m’n bagage in een bus te krijgen en was het eindelijk tijd om naar m’n kamer te gaan!

Last minute (lees: twee dagen voor vertrek) heb ik toch nog een kamer weten te fixen, waar ik nu direct in kon! Het is een klein appartementje in een studentencomplex op een heuvel ten oosten van Göteborg. Aan de ene kant van de heuvel is de stad, en aan de andere kant een groot bos wat in de oneindigheid doorloopt, een ideale locatie dus! M’n kamer is vrij klein, slechts 8m^2 groot. Maar ik mag natuurlijk niet klagen, het is immers 2x zo groot als onze GR thuis! En ik kan er met gemakt alles in kwijt. In het appartementje is een grote woonkamer en een grote keuken met eettafel, dus meer dan slapen hoeft ook niet in m’n eigen kamer. Ik woon hier samen met een 25 jaar oud Zweeds meisje, waar het al vanaf moment 1 goed mee klikt! Beter had ik het niet kunnen treffen :).

Op dinsdag werden we ’s ochtends vroeg allemaal verwelkomt op de universiteit, Chalmers. Mocht je denken dat ze in Delft arrogant zijn en zichzelf maar al te graag de hemel in prijzen: hier hebben ze dat volledig overtroffen. Na een tenenkrommende presentatie over hoe goed de universiteit is, wat voor prijzen ze allemaal hebben gewonnen en een mevrouwtje die precies wist te vertellen wat we allemaal gaan doen en dat dit de beste tijd ons ons leven wordt, kregen we nog drie kwartier lang durende uitleg over alcohol gebruik. Wisten jullie bijvoorbeeld dat je niet mag rijden en drinken tegelijk? En dat je als vrouw zijnde maar 4 drankjes op een avond mag, want na deze 4 ben je echt ontzettend dronken? Wij Delftenaren hebben wat dat laatste betreft wel wat nieuws geleerd deze presentatie!

Uiteraard heb ik hier ook al de Ikea bezocht, die in Zweden exact hetzelfde is als in Nederland! Alleen krijg je hier bij je Zweedse balletjes geen patat maar aardappelpuree. Ook heb ik vandaag voor veel te veel geld een fiets gekocht. Alle fietsen zijn hier duur, studenten/stationsfietsen kennen ze hier niet, dus dan maar een die op elk front te gebruiken is. Hij is roze met wit, sneeuwbestendig en heeft genoeg versnellingen om elke dag de heuvel op te komen: ideaal dus! Ik ga hem dit weekend eens in het bos testen.

Verder voel ik me hier al helemaal thuis. Zo heb ik op m’n kamer een prachtige Delfts blauwe vouw-vaas met vouw-tulpen, die redelijk wat van m’n IO-skills vergde om in elkaar te zetten, en zijn we gister naar “Het Amsterdammertje” geweest waar je voor maarliefst 7 euro gewoon een Bavaria biertje kon drinken! (dit hebben we uiteraard niet gedaan…)

Komende dagen wordt ons alles geleerd over Zweedse gebruiken (Fika, Afterwork) en maken we morgen kennis met het studenten-nachtleven: het nullenfeest! Ja, ook hier heten nullen nullen en zijn ze herkenbaar door een bord met een grote 0 dat ze om hun nek hebben hangen. Wanneer zij dit bord kwijt raken, moeten ze zelf een nieuwe maken, maar dan elke keer 2x zo groot. Sommige hebben al een aardig groot bord, dat bijna niet meer om hun nek te dragen is.

Verder heb ik een heel mooi Zweeds telefoonnummer wat met 29 begint en op 56 eindigt. Whatsapp blijft op m’n Nederlandse nummer, maar smsjes en dergelijke op deze lees ik nog maar een paar keer per week.

Dat was ‘m weer voor vandaag!

Kusje knuffel

  • 30 Augustus 2014 - 09:22

    Mart:

    Geweldig verhaal Marjolijn!
    Fijn dat alles zo goed uitgepakt heeft en een netjes opgeruimd appartement hoor!

  • 30 Augustus 2014 - 15:45

    Lieke:

    Yooo Mayo, leuk je eerste verhalen! veel plezier daar, het klinkt goed. En tot in november in Oslo jeuujjj

  • 30 Augustus 2014 - 15:45

    Lieke:

    oh, en best chille fiets trouwens!

  • 18 September 2014 - 20:10

    Milly:

    Hoi Marjolijn, wat leuk en spannend allemaal, zeg! Ik heb gisteren je kaart pas ontvangen; bedankt natuurlijk en gelukkig heb je de mijne ook al. Nou, ik ga je verhalen volgen hoor.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Gotenburg

Goteborg

Aankomst in Goteborg

Recente Reisverslagen:

27 Oktober 2014

Noorwegen

22 September 2014

De eerste weken

29 Augustus 2014

Aankomst enzo
Marjolijn

Mayo's avonturen in Zweden!

Actief sinds 28 Aug. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 3446

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 31 December 2014

Goteborg

Landen bezocht: