De eerste weken - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Marjolijn - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Marjolijn - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Blijf op de hoogte en volg Marjolijn

22 September 2014 | Zweden, Gotenburg

Inmiddels verblijf ik alweer (precies) een maand in Knäckebrödland en is het dus de hoogste tijd voor een nieuw verhaal! In veel opzichten lijkt Zweden behoorlijk op Nederland, toch hebben ze hier af en toe merkwaardige gewoontes.

Wat in Nederland bijvoorbeeld de joggingbroek is, een broek die je draagt omdat je geen zin hebt om je fatsoenlijk aan te kleden, is hier de hardlooplegging. Het is de normaalste zaak van de wereld om de straat op te gaan in je hardlooplegging, het maakt niet uit of je nou op weg bent naar de sportschool, of gewoon even boodschappen wilt doen. De hardlooplegging staat symbool voor een gezond en sportief leven, en dus dragen alle vrouwen deze gewoon op straat.

Een andere traditie hier in Zweden is het ‘afterwork’: een soort Vrimibo, maar dan in het kwadraat. Om 16u stopt iedereen met werken en duikt de kroeg in om gebruik te maken van de speciale afterwork acties. Zo is het bier de helft goedkoper (nog maar 3,30 euro!) en kan je vaak gratis eten krijgen. Na 22uur verandert de kroeg in een club en is de formule voor een ideale vrijdagavond compleet.

Ook houdt men hier in Zweden erg van in rijen staan. Maakt niet uit waarvoor of waarom, zolang ze een nummer ergens kunnen trekken of gewoon netjes achter elkaar in de rij mogen staan, wordt men hier heel blij. Kaartjes bemachtigen voor een activiteit is dan ook een groot feest.
Zo ook tijdens de Pub Crawl, een kroegentocht waarbij het doel is om alle cafés van de studieverenigingen te bezoeken, stonden lange rijen. Je zou verwachten dat het binnen dan erg druk moet zijn: maar nee, zo werkt het dan ook weer niet. Het is onduidelijk waar het nou precies fout gaat, maar lange rijen voor lege ruimtes lijkt hier gewoon te zijn. Overigens was de Pub Crawl wel een erg groot succes. Elke faculteit had z’n eigen shotje; de meest bijzondere was het shotje bij Scheikunde, bestaande uit iets groens met warme koffie en groene slagroom. De kroegentocht eindigde in een groot feest op de faculteit van Bouwkunde, waar we de avond volledig uitgespeeld hebben. Voor de geïnteresseerden onder ons: ook in Zweden hebben ze erg goede hitjes! Neem bijvoorbeeld deze, een gegarandeerd succes op de Zweedse dansvloer:

Buiten de Pub Crawls zijn ze hier sowieso erg goed in het organiseren van feestjes op de universiteit zelf. We hebben al twee avonden gehad waarbij het complete ‘aula gebouw’ omgetoverd werd in een discotheek met verschillende dansvloeren, opblaaskastelen en danspiramides! Ook staat er op de campus een grote treinwagon, waar menig maal feest in is. Tijdens dit soort avonden kan je bier krijgen voor een zeer goede studentenprijs! Namelijk 2,20 euro! Ik ben al zo gewend hier dat ik dat ook daadwerkelijk heel goedkoop vind…

De universiteit heeft het hier een stuk beter begrepen dan in Delft. Zo heeft Chalmers een grote blokhut in een bos aan de rand van een meer met de op-een-na grootste op hout gestookte sauna in Scandinavië! Als student kan je deze ruimte ‘gewoon afschrijven’.
Afgelopen donderdag kregen wij de grote eer om de sauna uit te mogen testen en het huisje te bezichtigen. Met 50 man reden we in een bus naar de locatie, waar het vakantiegevoel direct naar boven kwam!
Een sauna op hout is leuk, maar daar moest natuurlijk wel eerst hout voor gehakt worden. Dus, direct na aankomst kregen we een bijl in onze handen en heb ik weer een nieuw talent mogen ontdekken! Na het houthakken redelijk onvrijwillig een duik genomen in het ijs- en ijskoude meer, een stukje gekanood en konden we daarna genieten van traditionele Zweedse linzensoep met mosterd.
Ondertussen stond de sauna maximaal aan en rolden we direct na het eten de stomende hitte in. Opnieuw een bijna-dood ervaring toen we uit de sauna buiten het meer in sprongen. Wat was dat ijs- en ijskoud! Ik wist niet hoe snel ik weer de kant op moest klimmen. Maar, ik moet toegeven, daarna voelde het wel goed. De avond eindigde in een feestgedruis met iedereen dansend op tafels. Ja, een zeer geslaagde avond!

Aan de westkust van Gotenburg vind je een grote groep eilanden. Nu het zonnetje nog prominent aanwezig is (wat overigens erg uitzonderlijk schijnt te zijn voor deze tijd van het jaar), kon een bezoek aan de eilanden natuurlijk niet achterwege blijven. De traditionele Zweedse huisjes zoals je ze voorstelt wanneer je aan Zweden denkt zijn volop te vinden op Vrango. Prachtige uitzichten! Zo mooi dat we afgelopen vrijdagnacht besloten de volgende dag onze geïmproviseerde campingspullen bij elkaar te rapen en een nacht te verblijven op Brenno, een van de andere eilanden.

Daar stonden we dan met z’n 6en: de tent die een van ons in z’n flat had gevonden bleek een waar kasteel te zijn! Weliswaar niet regenbestendig, maar voor nu was het een paleisje. ’s Avonds werd de BBQ aangezwengeld en konden we genieten van de zonsondergang. Een gitaar was mee, en plots bleek 5 van de 6 man gitaar te kunnen spelen. Het spel ‘speel-een-nummer-wat-iedereen-mee-kan-zingen-of-iets-in-je-eigen-taal-en-geef-de-gitaar-daarna-door-aan-je-buurman’ werd dan ook snel aangezwengeld. Binnen mum van tijd galmde Guus Meeuwis met zijn Het Is Een Nacht over het uitgestrekte natuurlandschap. Ook hebben we mogen genieten van wat Zwitserse, Duitse en Oostenrijkse pareltjes. De volgende ochtend werden we gewekt door een kudde schapen die alvast aan ons ontbijt begonnen was. Gelukkig was er meer dan genoeg eten mee, en vertrokken we zo na een fantastische nacht weer terug naar de boot.

Het is bijna niet te verwachten, maar buiten alle activiteiten en dergelijke ga ik ook nog dagelijks naar de universiteit. Inmiddels zitten de eerste twee weken erop. Ik volg twee vakken: Project Management, waarbij we bepaalde topics gaan onderzoeken binnen bedrijven, en Visual Brand Identity, waar de focus ligt op het herkennen van de identiteit van een merk en dit vertalen naar een nieuw product.
Volvo en Ikea zijn geliefde voorbeelden en worden tijdens de colleges dan ook vaak genoemd. Het is hier verder ook normaal dat de colleges al om 8 uur ‘s ochtends beginnen. Dat was voor mij natuurlijk wel een redelijke tegenvaller, zeker omdat ik nog een half uur moet fietsen! Dat betekent dat ik dus om 07.15 al moet vertrekken van huis: oef! Maar ondanks de af en toe vroege tijden is het ook op Chalmers heel erg leuk!

Kortom ik vermaak mij kostelijk hier in Zweden! Ik zou het verhaal makkelijk nog minstens twee keer zo lang kunnen maken, maar voor nu lijkt het me wel weer even genoeg :).

Xoxo Mayo

• 22 September 2014 - 17:52

Mart:

Zat al op je verslag te wachten! Erg leuk weer en wat goed dat je het zo naar je zin hebt daar!
    Kreeg vandaag toevallig ook een update van mijn buurmeisje Joyce die voor 6 maanden in Zuid Afrika zit.
    Denk er nog steeds over om haar daar te gaan opzoeken........

Groetjes!

• 22 September 2014 - 19:30

Dyane:

Hey Mayo,
    Wat een top reisverslag! Ik krijg zin om je op te komen zoeken daar!
    Have fun!

• 22 September 2014 - 20:25

Christina:

Lieve Marjolijn. Wat een heerlijk avontuur en zo zinvol. Les op de universiteit en in je vrije tijd alles over de cultuur. Beetje taal, eetgewoonte, half zoveel drinken ivm de prijs, kunst en natuur. Blik verruimen. Vrienden voor het leven maken, het lijkt mij zo heerlijk. Tegen Lieke en Fenne zeg ik ook altijd: trek straks de wereld in. Zij kijken nu nog niet verder dan Maasdijk maar wellicht komt dat nog. Hoe lang blijf je? Zijn er veel Cupido's? De naam Hartwigsen is natuurlijk heel normaal, alsof je er hoort. Ik gun je nog een heel fijne tijd in Zweden! P.s. Hoe moet Bever Sport zonder jou? Liefs van Christina.

• 22 September 2014 - 22:31

Lisette:

Klinkt goed :) Super mooie foto's ook!!
    Dat shotje ziet er wel echt té smerig uit!

Veel plezier daar :) xx

• 24 September 2014 - 10:50

Eveline:

Leuk verhaal Mayo! Zo te horen heb je het er goed naar je zin, ik ben jaloers :D!
    xoxo

• 25 September 2014 - 10:25

Milly:

Nou Marlolijn, je hebt hetzelfde schrijftalent als je vader!
    Ik heb geen bezwaar als je verhalen tig keer zo lang worden
    Lots of fun!